hållbarhet och samhällsansvar

Hållbarhet och samhällsansvar

Ett apotek för framtiden
img1 (på 1)
Vi bryr oss om vad som händer imorgon
Hos oss är en hållbar framtid så mycket mer än en rubrik i ett policydokument. Här jobbar du och alla dina kollegor varje dag tillsammans för att skapa den förändring som måste ske. Som branschledare har vi inte bara ett ansvar att ligga i framkant, vi måste sätta agendan. Vi kan, och ska, förbättra möjligheterna att göra enkla val som leder till en mer hälsosam och hållbar vardag för miljontals människor. Detta gör vi genom initiativ inom alla delar av företaget, där du som medarbetare är en drivande kraft i att få det att hända. Oavsett vilken roll du har hos oss bidrar ditt engagemang till att skapa en bättre morgondag – för oss och vår planet.

Är du redo för ett viktigt uppdrag?

Som apoteksaktör har vi ett viktigt uppdrag att hjälpa våra kunder att använda sina läkemedel på rätt sätt, genom individanpassad rådgivning. Men vi vill mer än så. Hjärtats mission är att bidra till bättre hälsa och större välbefinnande. Här har vi ett stort ansvar, både genom hur vi själva bedriver vår verksamhet och i hur vi kan inspirera och hjälpa våra kunder att göra mer hållbara val. ​​​​​​

Vi vill bidra till en hållbar värld för kommande generationer. Vi arbetar ständigt med att minska vårt klimatavtryck, både inom vår egen verksamhet och genom våra leverantörer och produkter. Hjärtats hållbarhetsarbete är viktig del av vårt samhällsansvar och något som genomsyrar hela verksamheten. Som medarbetare är du med och bidrar till denna utveckling.
minskad klimatsank.

Våra klimatmål

2050

vi har vetenskapligt baserade klimatmål till 2050 för hela värdekedjan

50%

lägre klimatavtryck från kundernas inköp av apoteksprodukter  2030

100%

fossilfria godstransporter 2030

2025

ska våra leverantörer ha antagit vetenskapligt baserade klimatmål
img1 (på 1)

Så hjälper vi kunderna att göra medvetna val

Vi vill att våra kunder ska kunna lita på att vårt sortiment håller hög kvalitet vad gäller innehåll, funktion och miljöhänsyn. Därför arbetar vi med kvalitetssäkring av produkter innan vi tar in dem i sortimentet. Vi för även dialog med leverantörerna för att säkerställa hållbara arbetsvillkor och att miljömässiga krav uppfylls.

En hållbar kundkorg

På Apotek Hjärtat har vi som mål att halvera det genomsnittliga klimatavtrycket i kundkorgen till år 2030. Därför strävar vi efter att hjälpa våra kunder att göra mer hållbara val.  Under Medvetna val på siten har vi samlat ett brett utbud av produkter med hållbarhetsmärkning men också produkter som håller höga krav även utan märkning. Vi arbetar också med att förpackningarna för våra egna varumärken ska bli enkla att återvinna samt att öka andelen återvunnen plast i dessa.

Vi erbjuder även fraktsätt utifrån klimatpåverkan. Det leveransalternativ som är markerade som ”klimatval” är det leveransalternativ som vi bedömer har lägst klimatpåverkan, just nu. På samma sätt som kunden tidigare har kunnat välja transportsätt utifrån kostnad och leveranstid kan kunden nu även välja utifrån lägst klimatpåverkan. Tillsammans med våra kunder är vi övertygade om att vi kan göra en skillnad och skapa en mer hållbar framtid.

Apotekens krav på ansvarsfull
läkemedelstillverkning                    

Miljöproblemen vid tillverkning av läkemedel har länge varit kända. Idag finns inga miljömärkta läkemedel. Det ville vi på Apotek Hjärtat ändra på. 2017 lanserade vi vår egen symbol Välj med Hjärtat för att visa kunderna vilka läkemedelsföretag som är öppna med sitt hållbarhetsarbete. 2021 blev Välj med Hjärtat branschgemensamt och fick namnet Välvald.

​​​​​​​Receptfria läkemedel med symbolen Välvald är idag från företag som är transparanta med sitt hållbarhetsarbete och ställer krav på att tillverkning sker under hållbara förhållanden. Nytt för 2023 är att företagen måste identifiera var deras största hållbarhetsrisker finns.
img1 (på 1)
img1 (på 1)

Apotek Hjärtat framröstat till     Sveriges Grönaste Varumärke!

SVERIGES GRÖNASTE VARUMÄRKE är en återkommande undersökning som görs av undersökningsföretaget Differ. Drygt   1 000 personer i åldrarna 15–75 besvarar frågor om miljö och hållbarhet kopplat till varumärken i nio branscher. 2022 blev vi framröstade av svenska konsumenter som uppfattar oss som det grönaste varumärket.
​​​​​​​
​​​​​Tillsammans för en hoppfull framtid
img1 (på 1)

Cancerfonden

Som medarbetare hos oss är du ambassadör och samarbetspartner till Rosa Bandet. Varje år deltar vi i kampanjen för att samla in pengar som används för att finansiera forskning som leder till att färre drabbas och fler överlever cancer.

Mer om din framtid hos oss